Jak zapamiętać czy to Akkusativ czy Dativ?

Z Akkusativem i Dativem ma problem każdy, kto uczy się języka niemieckiego. Na pewno znasz zasadę, że jeśli jest ruch to używamy Akkusati’vu a jeśli nie ma ruchu to używamy Dativ’u a wszystko po to, aby poprawnie odmienić rodzajnik.

Z którego przypadku skorzystać podpowiada nam zawsze czasownik np stehen – stać nie wiąże się z ruchem. Czasownik swoim znaczeniem wskazuję na Dativ. Coś stoi czyli się nie rusza. Der Computer steht auf dem Tisch – Komputer stoi na stole. Tisch ma rodzajnik der a w Dativ’ie der zamienia się na dem dlatego jest auf dem Tisch. Jeśli chodzi o Akkusativ to czasownik stellen – stawiac zawiera w sobie ruch dlatego wiemy, że należy użyć Akkusativ’u. Ich stelle den Computer auf den Tisch – Stawiam komputer na stole. der Tisch zamienia się w Akkusativie na den Tisch itd. Tabelkę z odmianą przez przypadki możesz pobrać tutaj.  

A co jeśli zapomnisz, który przypadek to ruch a który bezruch? Spokojnie mam na to niezawodny sposób. Teraz już nigdy nie zapomnisz, który przypadek wiąże sie z ruchem a który nie. Wyobraź sobie gościa skaczącego z okna. Gość spadający w dół wyraźnie wskazuje na ruch  krzycząc przy tym AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA podpowiada, że należy użyć Akkusativ’u. Krzyczy AAAAAAAAAAA, bo słowo Akkusativ zaczyna się na A. Oczywiście gość musi w końcu spaść. W chwili upadku słychać głuchy dzwięk DUP i gość przestał sie ruszać czyli bezruch. Jako że dzwięk DUP zaczyna się na D to łatwo zapamiętać, że bezruch jest w Dativ’ie bo Dativ zaczyna się na literę D. I jak zapamiętasz różnicę? Mam nadzieję, że pomogłem 🙂

DATIV CZY AKKUSATIV

no i jeszcze krótki filmik:

41 przemyśleń nt. „Jak zapamiętać czy to Akkusativ czy Dativ?

  1. Krolu złoty z tym dup i aaa to bardzo pomocne.Ale…co powiesz na takie glupie zadanie John hat Probleme mit Mathe in..der…die…den Schule? Niby dativ no nie a gdzie tu ruch czy bez ruch.bo ja nie moge tego ogarnac .pomocy

  2. Wielkie mi mecyje. W polskim jest tak samo – kwiaty leżą (na kim, na czym) na stole.
    Kładę kwiaty (na kogo, na co) na stół.

    1. Niestety, polski nie jest tak „łatwy” jak niemiecki. Może akurat z przyimkiem „na” ta teoria się zgadza, choć niezupełnie, bo nie ma tu celownika i biernika, tylko miejscownik i biernik, ale już choćby „obok” (tylko dopełniacz), „pod” (narzędnik z bezruchem/biernik z ruchem) czy też sam odpowiednikiem „in”, czyli „do” (dopełniacz) lub „w” (miejscownik) niewiele ma wspólnego z przejrzystą logiką niemiecką 😉

  3. Witam,
    Jest Pan rewelacyjny. Ma Pan dar przekazywania wiedzy. To bardzo zachęca do nauki. Jestem po 60+ i przyznam, że jestem „pod wrażeniem”.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Anna

      1. Dziękuję,nauka z Panem jest rewelacyjna.Wreszcie trafiłam na przystępnie prowadzone zajęcia.Gramatykę jak również znaczenie niektórych słów znałam pobieżnie i po jakimś czasie zapominałam. Pana filmiki są dla mnie nieocenione.Niektóre otwieram na bieżąco/po kilka razy/by dobrze utrwalić materiał.Zawsze z niecierpliwością wypatruję na mojej poczcie Pana lekcji.Pozdrawiam Pana serdecznie.Zofia

  4. Jest Pan niesamowity! tak się cieszę że przypadkowo znalazłam Pana stronę 🙂 każdego dnia czekam z niecierpliwością na przerwę w pracy, wtedy wchodzą na Pana lekcje i nie mogę przestać oglądać 😉
    Nauka z książek była nużąca i często zasypiałama a z Panem wszystko się zmieniło i czuję, że szybciej nauczę się sprechać.
    Pozdrawiam serdecznie

  5. Że też wcześniej nie weszłam na tę stronę! REWELACJA!!!!!! Wielkie uznanie!!!! Dziękuję pięknie i pozdrawiam.

      1. Alleluja!!!W końcu zrozumiałam i to dzięki niby zwykłemu „dup ” 🙂 Widać pismo obrazkowe bardziej do mnie przemawia niż nauczycielka na sprachkursie
        🙂 Dziękuję po stokroć !!!

  6. Gdyby większość nauczycieli tak nauczała, to minimalna część uczniów miała by problem z nauka niemieckiego. Podziwiam pasję i zaangażowanie. 😉

  7. Po 50-ce idzie niestety opornie , ale przy Twojej pomocy ………
    Zaczynam mieć nadzieję, że jeszcze się tego nauczę 🙂

  8. Dziękuję Panu za te filmiki,uwielbiam-wielkie słowo,ale to fantastycznie spędzony czas,ogladam i nie mogę przestać-może pomału coś mi zostanie w głowie.Gramatyka to jest dla mnie problem,dzięki tym filmikom krótkim,dowcipnym i trafiającym w sedno zaczynam kumać!pozdrawiam i proszę o więcej

  9. Wszystko fajnie dopoki uzywamy przyimkow laczacych sie z oboma przypadkami. Ale sa tez takie, ktora lacza sie tylko z Dativem lub tylko z Akkusativem i to niezaleznie czy jest ruch czy nie.

  10. Aż mi się tęskni za niemieckim 🙁 Chyba trzeba będzie zacząć zbierać na jakiś kurs, bo od nieużywania to się wszystko niestety zapomina 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.